Psykisk førstehjælp på arbejdspladsen
Psykisk førstehjælp på arbejdspladsen handler om at være i stand til at håndtere et menneske, der er i krise. Det kan være symptomer på stress, chok eller andre kritiske og traumatiske hændelser, der skal håndteres. Psykisk førstehjælp handler både om at håndtere kollegaen i den akutte situation, men også om håndteringen den følgende tid.
Behovet for psykisk førstehjælp på arbejdspladsen behøver dog ikke altid opstå akut. Psykisk førstehjælp handler også om at se, om et andet menneske er i krise, og yde støtte på bedste vis for at undgå et psykisk nedbrud, før krisen fører til sygemelding.
Psykisk førstehjælp handler derfor både om akutte kriser, fx i forbindelse med en ulykke eller en traumatisk hændelse, men også om at håndtere de livskriser, der kan opstå.
I hvilke situationer kan der være behov for psykisk førstehjælp på arbejdspladsen?
Der kan opstå mange forskellige situationer på arbejdspladsen, hvor behovet for psykisk førstehjælp kan være nødvendigt. Der kan være tale om en truende, voldelig eller krænkende oplevelse fra en kunde eller samarbejdspartner, eller man kan være involveret i en arbejdsulykke eller opleve en kollega, der kommer til skade.
Hos Presto tilbyder vi psykisk førstehjælp kursus til B2B, hvor I lærer at håndtere forskellige former for akutte psykiske reaktioner. Vi sammensætter et kursus, som tager udgangspunkt i netop jeres branche, og de situationer, der typisk kan opstå i jeres type virksomhed eller organisation.